Wat is tandrad nu eigenlijk?

  • Zoals al eerder beschreven wordt er tot 3% helling/stijging gebruik van adhesie (normale trekkracht op de wielen), bij meer stijging wordt er gebruik gemaakt van tandrad. Er is dan een derde 'rail' (doorgaans tussen de 2 spoorstaven in) gemonteerd, waarop een tandwiel, dat gemonteerd is op de (aandrijf-)as van de locomotief grijpt, zodat de locomotief niet gaat slippen op de helling.
  • Er zijn verschillende typen tandrad. Onder andere bij de Furka Oberalp-Bahn en de Brig Visp Zermatt-Bahn en Gornergrat-Bahn wordt gebruikt gemaakt van het systeem Abt. Dit systeem bestaat uit 2 rijen tanden die naast elkaar tussen de rails liggen, waarbij de ene tand een 'halve tand' verschoven is ten opzicht van de andere tand. Dit heeft als grote voordeel dat er met een hogere snelheid in een 'tandradsectie' gereden kan worden. Deze snelheid bedraagt ± 35 km/h.

  • Tegenwoordig is het inrijstuk van het tandrad voorzien van 'rollen' om het inrijden zo soepel mogelijk te maken en daarbij het tandrad minder te beschadigen.

  • De Matterhorn Gotthard Bahn is en blijft onderdeel van de 'langzaamste sneltrein ter wereld' de en rijdt van Zermatt op 1604 meter tot St. Moritz op 1775 meter boven NAP over de Oberalp-pass op 2033 meter.
  • De op deze website getoonde modellen en railmateriaal zijn afkomstig van de firma , afgezien van enkele uitzonderingen, (zie modellen). Andere leverantiers vind u bij 'Links' boven in de menubalk.